Hans Ek
Genom att färdas fritt mellan musikhistorien och samtiden i sökandet efter det som förenar, väver arrangören, komponisten och dirigenten Hans Ek samman olika musikaliska uttryck med varandra. Det har lett till en mängd fruktbara samarbeten som med Zara Larsson, Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Lykke Li, Miriam Bryant, Eva Dahlgren, Stewart Copeland, Rufus Wainwright, Gregory Porter, Metropole Orkest, Kringkastingsorkestret, Göteborgs Symfoniker, Göteborgsoperan, Sveriges Radios Symfoniorkester, och många fler.
Hans EK fungerade som musikalisk ledare vid nypremiären av Kristina från Duvemåla 2013 och verkade under tio år som konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset. Hans Eks egna produktioner har hörts flitigt både i Sverige och utomlands. Exempel på detta är E.S.T. Symphony, Bowie in Berlin, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54-Disco Inferno, Dance Music Symphony, 30 Century Man – Scott Walker och Eno Remixed for Orchestra.
Hans Ek anlitas regelbundet som arrangör av orkestrar i Sverige och utomlands. Arrangemang har bl.a. framförts av New York Philharmonic med Renée Fleming samt av Berlinerfilharmonikerna och Theo Croker. Tillsammans med artisten Jenny Wilson har Hans skrivit musiken till skivan Trauma som utkom våren 2019. Under våren 2022 släpptes även en skiva med Nils Wülker och BR Münchner Rundfunkorchester med arrangemang av Hans.
Hans Ek har arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Susanne Biers Oscarsbelönade Hämnden och den norska storfilmen Kon-Tiki. Han har samarbetat med regissören Tomas Alfredsson i filmerna Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan samt i TV-serien Trolösa med premiär i januari 2025.
Som komponist har Hans Ek synts bl.a. i två samarbeten med Västerås Sinfonietta – dels i pianokonserten Soundscapes 1974-78 med den finländske pianisten Iiro Rantala och dels i Concerto for Accordion med Minna Wuerlander. I mars 2022 uruppförde Wermland Opera Eurydike – en industribarockopera av Linus Fellbom och Hans Ek.
Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han konsekvent med musik som betytt mycket för honom. I projektet Trans Europe Express tog han avstamp i den legendariska syntgruppen Kraftwerk samt i tonsättarporträtt av Brian Eno och John Cage. Genom 247 Aspects of Lana Del Reys Norman Fucking Rockwell har ensemblen undersökt den säregna värld som uppenbaras då vi helt lämnar den linjära tid vi är vana vid.
Våren 2025 inleddes på P3 Guld-galan där Hans Ek dirigerade Radiokören och Amanda Bergman. Under året har han också genomfört ett nytt samarbete med jazztrumpetaren Nils Wülker. Den här gången tillsammans med Deutsches Filmorchester Babelsberg. Även samarbetet med Sveriges Radios Symfoniorkester fortsätter i två nya projekt – dels i samband med Sveriges Radios 100-årsjubileum och dels genom nya konserter med Studio 54-Disco Inferno. Tillsammans med Kristiansands Symfoniorkester och Arktisk Filharmoni framförs Ola Kvernbergs Steamdome III: Beyond The End i Bergen och i Bodø.
Hans Ek tog fram konceptet till föreställningen Dark Paradise – ett porträtt av Lana Del Rey – som uruppfördes i Berwaldhallen 2024. Verket har därefter tagits vidare i samarbete med Malmö SymfoniOrkester, Daniela Rathana och Jennie Abrahamson för framförande på Malmö Live Konserthus. I Helsingborg gästas Helsingborgs Symfoniorkester av Gageego! och Elefantöra som tillsammans framför Hans Eks Beats, Sounds & Strings och Dance Music Symphony. Som avslutning på året dirigerar Hans tio konserter med Wermland Operas orkester.